Den eviga frågan vi ofta får – vad kostar en app?

Att svara på den frågan utan mer information är i det närmaste en omöjlig uppgift.  Priserna nedan avser medelpris apputveckling på den amerikanska marknaden 2012 men är högst aktuella även idag.

Med Appsales koncept för generisk utveckling landar vi sällan på mer än en åttondel och ofta på under en tiondel av dessa priser för apputveckling, det är den avgörande skillnaden för app-koncept som ryms inom ramverket för våra delade system. Kundunika apputvecklings projekt drar ofta i väg både i kostnad och tid vilket innebär att den faktiska kostnaden för projektet är långt högre än kostnaden för själva apputvecklingen. Detta – mer än priset – är största skälet till att många bra app-idéer stannar just på idé stadiet och aldrig blir av .

Fler och fler upptäcker därför fördelarna med att använda generiska system som avsevärt förkortar både leveranstid och apputvecklingens kostnad. Dessutom blir det väldigt mycket billigare i längden då all kod-uppdatering och versionshantering sker med automatik.

Ställt mot andra kommunikationsvägar och marknadsföringskanaler är en app väldigt kostnadseffektiv. Det är få format som ger så mycket för pengarna som en framgångsrik och uppskattad app. Vi ser en stark trend där appar ersätter dyra system för intern kommunikation och kommunikation med en tydlig målgrupp. Att för under 50 000 kr kunna skapa ett verktyg som ger möjligheten att kommunicera direkt i användarens smartphone gör en stor skillnad för en väldigt rimlig investering. Man får inte mycket i annonsväg för den summan och definitivt inte den lojalitet som skapas av att användaren har appen i sin egen telefon.

Så nästa gång valet står mellan en pappersannons, ett reklamutskick och en app -fundera vad en app hade gjort för skillnad för långsiktigheten av satsningen.

Statistic: Average cost to develop a mobile phone app in 2012, by operating system (in U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista